Dzisiaj, 19 października, w Europejskim Centrum Komunikacji i Kultury w Warszawie Falenicy zakończyła się tygodniowa sesja szkoleniowa programu dla liderów szkół jezuickich w Europie: JECSE Ignatian Leadership Programme. W programie uczestniczą dyrektorzy, wicedyrektorzy, kierownicy zespołów i inne osoby związane z zarządzaniem w szkołach prowadzonych przez Towarzystwo Jezusowe lub stowarzyszonych z zakonem.

W obecnej edycji bierze udział 19 osób (świeckich i jezuitów) z 10 krajów: Irlandii, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Polski, Włoch, Francji, Albanii, Węgier i Niemiec.

Cały program trwa półtora roku i składa się z trzech tygodniowych sesji szkoleniowych oraz regularnych spotkań online. Każda sesja poświęcona jest innemu tematowi. W marcu zeszłego roku, w Rodizio w Portugalii, uczestnicy pracowali pod hasłem przewodnim „Wezwani jako liderzy by prowadzić innych”. Obecna sesja dedykowana była rozwijaniu ducha organizacji, a w marcu przyszłego roku tematem będzie „Prowadzenie w nieznane”. Ta ostatnia sesja odbędzie się w stolicy Malty.

Uczestnicy słuchają wykładów i uczestniczą w zajęciach warsztatowych. Mają czas na wspólną i indywidualna modlitwę oraz dzielenie się refleksją w małych grupach. Szczególnym momentem jest spotkanie z lokalnym liderem związanym z jezuicką edukacją.

Organizatorem programu jest Jesuit European Committee for Primary and Secondary Education (JECSE). Spotkanie formacyjne w Falenicy koncentrowało się na doświadczeniu duchowości ignacjańskiej w zarządzaniu szkołami i kierowaniu zespołami, na uczeniu się jak wykorzystywać praktykę rozeznawania i budować społeczność szkolną skupioną na wspólnej misji.

„Celem tej propozycji formacyjnej jest pomoc osobom odpowiedzialnym za kierowanie naszymi placówkami edukacyjnymi w rozwijaniu kompetencji w zakresie ignacjańskiego przywództwa, wykorzystania praktyk opartych na duchowości ignajańskiej w zarządzaniu szkołami. Podczas szkolenia uczestnicy podejmują wspólną refleksję nad misją naszych szkół w szerszej misji Towarzystwa Jezusowego i Kościoła katolickiego” – mówi przewodnicząca JECSE, Agnieszka Baran.

„Jest to odpowiedź na wezwanie zawarte w Dekrecie 6. XXXV Kongregacji Generalnej Towarzystwa Jezusowego do wspierania dyrektorów jezuickich dzieł apostolskich” – dopowiada przewodnicząca JECSE. „Nie jest to tylko teoretyczny lub techniczny kurs szkoleniowy, ale raczej doświadczenie wzrostu i uczenia się […] wezwanie do transformacji, a nie tylko przekazywanie informacji. Jest to również okazja do zwiększenia wspólnego zrozumienia, prawdziwej wzajemności, zachęty i skutecznej współpracy między liderami szkół w całej Europie.

Więcej na stronie internetowej programu: www.jecse.org/ignatian-leadership-programme

Zapytaliśmy panią Agnieszkę Baran, na ile świeccy uczestnicy spotkań formacyjnych utożsamiają się z misją edukacyjną Towarzystwa Jezusowego?

„Apostolat edukacyjny Towarzystwa Jezusowego tworzą dziś głównie osoby świeckie. W 225 szkołach Jezuickich i stowarzyszonych działających w naszym regionie posługuje obecnie 146 jezuitów. Z tego względu przykładamy niezwykle wielką wagę do formacji kadry naszych szkół tak, by nie tylko przybliżać im misję Towarzystwa i naszych szkół, ale by włączać ich w aktywną realizację tej misji. Zainteresowanie naszymi spotkaniami formacyjnymi i zaangażowanie w nie, potwierdza iż świeccy pragną być nie tylko pracownikami, ale realnymi współpracownikami w misji”.

Jednym z prowadzących zajęcia jest Brian Flannery, ekspert w dziedzinie jezuickiego szkolnictwa i długoletni dyrektor jezuickiej szkoły w Irlandii. Pozytywnie ocenia zaangażowanie uczestników, którzy na tym etapie programu jego zdaniem coraz bardziej dostrzegają jak różne elementy programu są ze sobą powiązane.

Jakie umiejętności zdobędą dzięki tym sesjom szkoleniowym? 

„Wyniosą z tych szkoleń kilka rzeczy” – mówi Brian Flannery i wylicza je:
– Jasne ramy pomocne w zrozumieniu ich przywództwa i ich instytucji.
– Będą potrafili wykorzystać Teorię U do wprowadzania zmian.
– Zdobędą umiejętność jednoczesnego radzenia sobie z biegunowością i napięciami w życiu zawodowym.
– Nabędą praktykę duchowej rozmowy i wspólnotowego rozeznawania”.

Czym według ciebie różni się ignacjański lider w edukacji od innych liderów szkół katolickich? – pytamy Briana Flannery’ego, doświadczonego lidera i byłego delegata Prowincjała Irlandii ds. Szkolnictwa.

„Liderzy szkół jezuickich są bardzo mocno związani z tradycją katolicką. Łączy ich ta sama wizja osoby ludzkiej i celu procesu edukacyjnego. Każdy zakon lub zgromadzenie w rodzinie katolickiej ma swoje własne wartości i charakterystyczny styl. Myślę, że tradycja ignacjańska oferuje bardzo jasne ramy duchowe i zestaw praktyk, które są bardzo bogate. Praktyki takie jak IPP, Examen, rozmowa duchowa i rozeznawanie wspólnotowe są dość charakterystyczne dla naszych szkół”.

Jak ogólnie oceniasz współpracę między jezuitami a osobami świeckimi w dziedzinie edukacji?

„Przy malejącej liczbie jezuitów, współpraca między „świeckimi i jezuitami” jest nie tylko nieunikniona, ale wręcz konieczna. Obie strony wzbogacają się dzięki wspólnej pracy, a jezuici mogą dzięki temu pełnić szereg różnych ról. Współpraca tego rodzaju jest dobrze ugruntowana w europejskich szkołach i jest obecnie normą”.

Foto: JECSE