Zespół Szkół Jezuitów w Gdyni realizuje projekt „Wspólny krok do lepszej edukacji”. Jest on dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach programu „FERS – Job Shadowing na rzecz rozwoju społecznego” i jest wyjątkową okazją dla nauczycieli, by rozwijali się zawodowo poprzez międzynarodową wymianę doświadczeń.
Cel projektu: innowacja i rozwój w edukacji.
„Wspólny krok do lepszej edukacji” ma na celu wprowadzenie nowych metod nauczania, wspieranie współpracy między nauczycielami oraz poprawę przepływu informacji w szkole. W roku szkolnym 2023/24 jedenastu nauczycieli z Zespołu Szkół Jezuitów (ZSJ) uczestniczyło w pięciodniowych wyjazdach do szkół we Włoszech i Hiszpanii, gdzie mieli okazję obserwować lekcje i metody nauczania stosowane w innych placówkach prowadzonych przez zakon jezuitów.
W marcu pierwsza grupa nauczycieli ZSJ odwiedziła Instituto Leone XIII w Mediolanie. Kolejna grupa w kwietniu gościła w Colegio Inmaculada w Alicante, natomiast trzecia grupa udała się w czerwcu do Colegio San Estanislao de Kostka w Maladze. Po wakacjach, w ostatnim kwartale 2024 roku przyszedł czas na wdrożenie wypracowanych wspólnie metod i innowacji.
Jedna z uczestniczek podsumowuje:
Udział w projekcie „Wspólny krok do lepszej edukacji” stał się okazją do głębokiej refleksji nad własną praktyką zawodową oraz do wprowadzenia wielu innowacji. Obserwacja stylu prowadzenia zajęć przez zagranicznych nauczycieli, ich podejście do zarządzania grupą oraz stosowane metody dyscyplinujące zainspirowały nas do przełamania rutyny i wdrożenia nowych technik nauczania. Dużą wagę przywiązywano do pracy zespołowej i projektów grupowych, co zachęciło nas do prowadzenia lekcji interdyscyplinarnych oraz współpracy z nauczycielami innych przedmiotów. Wyjazd przyniósł także korzyści osobiste – zacieśnienie więzi między nauczycielami i wymiana pomysłów. Uczestnicy docenili także wartości społeczne jakimi żyje się w szkołach jezuickich i które zachęcają uczniów do angażowania się w różne inicjatywy na poziomie lokalnym i międzynarodowym. Choć zagraniczne szkoły imponowały wyposażeniem i organizacją pracy, uczestnicy zauważyli, że również polskie szkoły mają wiele dobrych praktyk, które mogą być powodem do dumy. Wyjazd dostarczył nam nie tylko wiele nowych pomysłów na prowadzenie zajęć, ale także dostarczył nam energii do dalszej pracy, zmotywował do podejmowania nowych wyzwań.
Rezultaty i wpływ projektu Job Shadowing na Zespół Szkół Jezuitów w Gdyni
Nauczyciele ZSJ wdrożyli w tych miesiącach wiele innowacji, które wzbogaciły życie szkolne i wpłynęły pozytywnie na zaangażowanie uczniów. Do najciekawszych rezultatów projektu należą:
Lekcje interdyscyplinarne – na wzór szkół europejskich, nauczyciele prowadzili lekcje łączące różne przedmioty, co sprzyja kreatywnemu myśleniu uczniów i pozwala im dostrzec powiązania między różnymi dziedzinami nauki.
Scenariusze zajęć – uczestnicy projektu stworzyli scenariusze zajęć bogatsze o zaobserwowane w innych szkołach metody i poprowadzili lekcje wysoko ocenione rzez uczniów.
Bank najlepszych praktyk – dzięki projektowi powstał zbiór ciekawych praktyk stosowanych w szkole. Bank ten jest dostępny na stronie internetowej Zespołu Szkół Jezuitów w Gdyni: https://jezuici.edu.pl/projekty/fers/
Warsztaty i otwarte spotkania – z myślą o wdrażaniu nowych rozwiązań, nauczyciele ZSJ dzielą się zdobytą wiedzą podczas spotkań rad pedagogicznych, zapraszają do udziału w lekcjach interdyscyplinarnych tych nauczycieli, którzy nie brali udziału w wyjazdach studyjnych do innych krajów. Poprowadzili także otwartą sesje, na której dzielili się zdobytymi doświadczeniami i omawiali, jak zaobserwowane praktyki mogą być wprowadzane przez innych nauczycieli.
Podsumowanie i przyszłość projektu
Uczestnicząc w tym programie, nauczyciele nie tylko udoskonalili swoje umiejętności, ale również przyczyniają się do budowania silniejszego, bardziej zintegrowanego środowiska szkolnego. Projekt był istotnym krokiem naprzód w przekształcaniu szkoły w miejsce, gdzie uczniowie i nauczyciele tworzą wspólnie kulturę wzajemnego rozwoju. Powstały nowe więzi miedzy szkołami i rodzą się kolejne projekty. Szkoła w Gdyni gościła nauczycielkę z Alicante, a także rozszerzyła program wymiany uczniów ze szkołą w Maladze. Zawiązały się przyjacielskie więzi zarówno pomiędzy nauczycielami jak i pracownikami administracji. Ta współpraca będzie z pewnością kontynuowana w przyszłości.
Więcej na temat tego projektu można przeczytać na stronie: https://jezuici.edu.pl/projekty/fers/
Ten artykuł jest częścią projektu finansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (FERS), wspierającego innowacje, edukację i rozwój w krajach członkowskich UE.
Na podstawie relacji koordynatora projektu: Magdaleny Gruszki z ZSJ.
Foto: ZSJ