Szkoły jezuickie.

Żywa tradycja w XXI wieku

Szkoły jezuickie.

Żywa tradycja w XXI wieku

Nasza oferta edukacyjna

Nasza oferta edukacyjna

Historia jezuickich szkół

Historia jezuickich szkół

W EUROPIE I NA ŚWIECIE

Szkoły jezuickie powstały w XVI wieku jako odpowiedź Towarzystwa Jezusowego na potrzebę gruntownego kształcenia młodzieży w duchu katolickim. Założyciel zakonu, św. Ignacy Loyola, uznał edukację za jeden z kluczowych środków formowania przyszłych liderów i obrońców wiary. Jezuici stworzyli nowoczesny jak na swoje czasy system nauczania, oparty na „Ratio Studiorum” – jednolitym programie dydaktycznym, który łączył nauki humanistyczne z moralnym i duchowym rozwojem ucznia. Z czasem szkoły jezuickie zyskały renomę w całej Europie i poza nią, wychowując pokolenia wykształconych obywateli, duchownych, naukowców i artystów.

W POLSCE

Pierwsza szkoła jezuicka w Polsce została założona w Braniewie w 1564 roku. Wkrótce kolejne placówki powstawały w miastach takich jak Wilno, Poznań, Kraków czy Lwów. Sieć szkół rozwijała się dynamicznie, a jezuici odegrali kluczową rolę w reformie polskiego szkolnictwa, kształtując elity intelektualne i duchowe Rzeczypospolitej. Ich szkoły łączyły wysoki poziom nauczania z formacją moralną, patriotyczną i religijną. Wkład jezuitów w rozwój edukacji w Polsce był ogromny – nie tylko jako nauczycieli, ale również twórców podręczników, teatrów szkolnych i bibliotek. Tradycja ta trwa do dziś, a współczesne szkoły jezuickie kontynuują misję formowania ludzi sumienia, wiedzy i służby.

Globalna jezuicka sieć edukacyjna

Czym jest pedagogia ignacjańska?

Czym jest pedagogia ignacjańska?

Styl nauczania oparty na duchowości św. Ignacego Loyoli, kształtujący „ludzi dla innych” – osób zaangażowanych, sprawiedliwych i otwartych na potrzeby świata.

CURA PERSONALIS

Indywidualne podejście do ucznia i troska o jego ludzki oraz duchowy rozwój

ROZEZNANIE

Ocena i wybór najlepszej drogi zgodnie z wartościami

DZIAŁANIE

Zatrzymywanie się, by zrozumieć, czego się uczę i kim się staję

w
DOŚWIADCZENIE

Przekształcenie własnych przeżyć w wiedzę i zrozumienie

REFLEKSJA

Zatrzymywanie się, by zrozumieć, czego się uczę i kim się staję

„Wychowujemy ludzi z pasją i wartościami”

O. Paweł Brożyniak SJ
Delegat ds. edukacji Towarzystwa Jezusowego w Polsce

Czemu warto wybrać szkołę jezuicką?

Czemu warto wybrać szkołę jezuicką?

Zakorzenienie w wielowiekowej tradycji ignacjańskiej
  • Pierwsza szkoła jezuicka powstała w 1548 roku, zaledwie osiem lat po założeniu Towarzystwa Jezusowego.
  • Do połowy XVII wieku jezuici zdobyli dominującą pozycję w szkolnictwie większości krajów Europy.
  • W Rzeczypospolitej w XVI–XVIII stuleciu prowadzili znaczną część szkół średnich.
Przynależność do globalnej sieci edukacyjnej Towarzystwa Jezusowego
  • Szkoły jezuickie działają w ponad 100 krajach, obejmując około 800 placówek i 900 000 uczniów na całym świecie.
  • W ramach tej sieci organizowane są wymiany międzynarodowe, realizowane projekty globalne oraz prowadzona ścisła współpraca między szkołami.
Wysoki poziom kształcenia
  • Od XVI wieku jezuici słyną z rzetelnego przygotowania intelektualnego.
  • Nauczanie kładzie nacisk na rozwijanie krytycznego myślenia, umiejętności argumentacji oraz precyzyjnego formułowania myśli.
  • Duże znaczenie ma interdyscyplinarność — łączenie nauk humanistycznych, ścisłych i sztuki.
Kształtowanie postaw prospołecznych – „ludzie dla innych”
  • Szkoły zachęcają uczniów do angażowania się w działania charytatywne, wolontariat i projekty społeczne.
  • Kładą nacisk na budowanie świadomości globalnych problemów oraz poczucia odpowiedzialności za kształt współczesnego świata.
Nauka dialogu
  • Edukacja przygotowuje młodych ludzi do życia w zróżnicowanym społeczeństwie.
  • Kształtuje w nich umiejętność prowadzenia otwartej i pełnej szacunku rozmowy z osobami o odmiennych przekonaniach.
  • Jednocześnie pielęgnuje świadomość chrześcijańskich korzeni i wynikających z nich wartości.
Troska o kadrę pedagogiczną
  • Formację nauczycieli w Polsce zapoczątkował o. Wojciech Żmudziński SJ, zakładając Centrum Arrupe.
  • Obecnie regularnie organizowane są szkolenia podczas rad pedagogicznych, a także proponowane rekolekcje ignacjańskie.