Przedmiot jest adresowany przede wszystkim do katechetów oraz studentów przygotowujących się do pracy katechetycznej. Zaliczenie kursu jest bardzo dobrym sposobem na podniesienie kwalifikacji i wprowadzenie do zajęć z katechezy treści z zakresu ekologii, ochrony przyrody i klimatu w kontekście wiary chrześcijańskiej.
Przedmiot posiada 3 ECTS, składa się z 3 modułów, w ramach których zaplanowanych jest 24 godziny zajęć on-line na platformie MS Teams. Zajęciom towarzyszy praca własna uczestnika przy wykorzystaniu specjalnie przygotowanego e-portfolio.
– Moduł 1: Stworzenie i jego konsekwencje (1,25 ECTS; 4 lekcje)
– Moduł 2: Kosmos i kryzys społeczno-ekologiczny (1 ECTS; 2 lekcje)
– Moduł 3: Etyka ekologiczna (0,75 ECTS; 2 lekcje)
Data rozpoczęcia kursu: 1.03.2022
Data zakończenia kursu: 7.04.2022
Zajęcia kontaktowe on-line z wykładowcami odbywać się będą we wtorki i czwartki w godz. 18.00-20.00.
Harmonogram kursu: https://ignatianum.edu.pl/storage/files/February2022/harmonogram%20kursu%20Ekologia%20integralna%20w%20katechezie1.pdf
Przedmiot kończy się wydaniem certyfikatu. Udział w kursie jest bezpłatny.
Na kurs można zapisać się poprzez formularz pod linkiem https://tiny.pl/9pg59
Wykładowcy: dr hab. Barbara Surma prof. AIK, dr hab. Anna Królikowska prof. AIK, dr hab. Paweł Kazimierczak prof. AIK, dr Jacek Poznański SJ.
Przedmiot „Ekologia integralna w katechezie” został przygotowany w ramach międzynarodowego i interdyscyplinarnego projektu „Climate CHANge Related to Catolic Education as Subject in the Higher Education Science” finansowanego ze środków Erasmus Plus i realizowanego przez cztery instytucje: Międzynarodowy Uniwersytet Katalonii w Barcelonie (lider), Uniwersytet LUMSA w Rzymie, Akademię Ignatianum w Krakowie oraz firmę nowych technologii MyDocumenta z Barcelony. Organizator: Akademia Ignatianum w Krakowie. Adres: ul. Kopernika 26, Kraków.
Kurs CHANCES nastawiony jest na realizację następujących celów:
- Opracowanie programu wychowawczego, ukierunkowanego na integralną formację sumienia.
- Zrozumienie, że nie ma dwóch oddzielnych kryzysów, ekologicznego i społecznego, ale jest jeden złożony kryzys społeczno-ekologiczny
- Budowanie kultury zrównoważonego rozwoju i troska o nasz wspólny dom w perspektywie holistycznej i interdyscyplinarnej.
- Zrozumienie że „życie powołaniem, by być obrońcami dzieła Bożego, jest istotną częścią życia uczciwego, nie zaś czymś opcjonalnym, ani też drugorzędnym elementem doświadczenia chrześcijańskiego” (LS 217).
- Znalezienie szlachetnych motywacji, przynaglających nas do połączenia naszych rąk, serc i umysłów w trosce o Ziemię jako nasz wspólny dom.
- Pogłębienie świadomości, że wszyscy ludzie tworzą jedną rodzinę.
- Wspieranie rozwoju cnót ekologicznych, takich jak oszczędność, współpraca, solidarność i pokora.
- Integracja doktryny o stworzeniu z nauką społeczną Kościoła w edukacji dla zrównoważonego rozwoju.
- Umocnienie młodych ludzi do promowania działań na rzecz klimatu i zrównoważonej konsumpcji.