Dnia 9 listopada o godz. 19:30 w kościele jezuitów w Poznaniu (ul. Szewska 18) odbędzie się koncert „Virtutes Sanctorum”, podczas którego wykonane zostaną kompozycje Hildegardy z Bingen. Będą to fragmenty pochodzące z dramatu liturgicznego Ordo Virtutum oraz utwory poświęcone świętym. Wykona je zespół Flores Rosarum w składzie:

Maria Klich, Liliana Pociecha, Anita Pyrek-Nąckiewicz – śpiew
Susi Ferfoglia – śpiew, kier. art.
Justyna Grabowska – portatyw
Maria Klich – psalterium, lira korbowa
Mateusz Kowalski – fidel kolanowa

Bilety dostępne są na stronie https://stage24.pl/events/katharsis2024-3382

Wiele pieśni św. Hildegardy poświęconych jest świętym. Hildegarda opiewa w nich życie, czyny i cnoty świętych, męczenników, kobiety i mężczyzn, których szczególnie podziwiała, a ich życie i czyny potrafiła przekształcić na język poezji i muzyki w sposób jej właściwy. W ostatnich dwóch latach swego życia św. Hildegarda zmierzyła się także z tekstami hagiograficznymi; napisała bowiem żywoty świętych patronów dwóch miejsc, z którymi była związana. Św. Dyzybod, patron benedyktyńskiego klasztoru na Disibodenbergu, klasztoru, który przyjął i wychował św. Hildegardę jako dziecko, oraz św. Rupert na wzgórzu Rupertsberg, patron klasztoru, który sama jako dojrzała benedyktynka i ksieni ufundowała. Wśród ulubionych świętych opiewanych przez Sybillę znad Renu znajduje się św. Jan Ewangelista; Hildegarda podkreśla zwłaszcza jego cnotę czystości, która wyróźnia go spośród innych uczniów Chrystusa. W kolejce opiewanych świętych znajduje się św. Euchariusz, pierw- szy biskup Trewiru, który był również patronem klasztoru, z którym św. Hildegarda miała ścisłe kontakty i dla którego napisała kilka pieśni na prośbę samych mnichów. Oczywiście nie mogło zabraknąć najważniejszej dla Hildegardy świętej, Matki Bożej, która zamyka cały poczet i staje się dla wszystkich wzorem, pośredniczką i orędowniczką.

Zespół wokalny Flores Rosarum (łac. płatki róż) założyła w 2007 roku Susi Ferfoglia wraz z grupą śpiewaczek zafascynowanych monodyczną tradycją liturgiczną. Od samego początku jednym z uprzywilejowanych repertuarów zespołu stały się dzieła św. Hildegardy z Bingen. Śpiewaczki prowadzą ożywioną działalność artystyczną oraz naukowo-badawczą, co pozwala każdy projekt zacząć od zgłębiania rękopisu zawierającego wykonywane śpiewy. Poznanie średniowiecznych notacji oraz rozumienie kontekstów liturgicznych, historycznych oraz społecznych, w których powstały dane śpiewy, otwiera drogę interpretacji, która pragnie zostać wierna temu, co się znajduje w danym rękopisie. Flores Rosarum z chęcią sięga również po repertuar znajdujący się w polskich rękopisach liturgiczno-muzycznych. Oprócz intensywnej działalności koncertowej zespół angażuje się w inicjatywy propagujące wykonawstwo śpiewu gregoriańskiego w optyce semiologicznej także w ramach liturgii. Zespół wydał cztery płyty: „Śpiewy Panien Benedyktynek z Antyfonarza napisanego za przełożeństwa Ksieni Doroty Szreniawskiej (1536)” (DUX 2015), „Ad coelestum Ierusalem perducando. Śpiewy św. Hildegardy z Bingen” oraz „Eya recolamus. Sekwencje w średniowiecznym Krakowie” oraz „Śpiew gregoriański z XVII-wiecznych zbiorów klasztoru sióstr Benedyktynek w Wieluniu”

Organizator: Fundacja św. Benedykta
Dofinansowano ze środków KPO dla Kultury
Patroni medialni: Program Drugi Polskiego Radia, TVP Kultura, Aleteia, Christianitas, Radio Emaus, Przewodnik Katolicki, Radio Poznań
Partner: Hotel Palazzo Rosso

Foto: Rzeźba przedstawiająca Hildegardę z Bingen (https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=147084652)