Przyjdę niebawem: Trzymaj, co masz, by nikt twego wieńca nie zabrał! Zwycięzcę uczynię filarem w świątyni Boga mojego i już nie wyjdzie na zewnątrz. I na nim imię Boga mojego napiszę i imię miasta Boga mojego, Nowego Jeruzalem, co z nieba zstępuje od mego Boga, i moje nowe imię. Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów (Ap 3, 11-13).

Kościołowi w Filadelfii autor listu przedstawia się jako Święty i Prawdomówny (Ap 3, 7). Są to atrybuty samego Boga. Świętość oznacza wyłączenie z codzienności, profanum i włączenie w świat czysty, nieskalany, duchowy, świat transcendencji. Święty jest przede wszystkim Bóg (np. Iz 6, 1nn; Oz 11, 9). Bóg jest również Prawdomówny. Termin gr. alethinos w pierwszym rzędzie oznacza: prawdziwy, autentyczny, zgodny ze swoją naturą i właściwościami, nie sfałszowany, w sensie moralnym zaś: wiarygodny, prawdomówny. W Septuagincie (Iz 65, 16; Wj 34, 6; Ps 5, 15) termin ten wyraża wierność Boga swoim obietnicom. W Apokalipsie ma charakter imienia własnego i tytułu Chrystusa zmartwychwstałego (F. Sieg).

Kościołowi w Filadelfii Jezus nie ma nic do zarzucenia. Był to Kościół nieliczny, bez większego wpływu i rozgłosu. Prawdopodobnie rekrutował się z ludności niższego stanu. Mimo to był wierny, wytrwały w świadectwie i odporny na trudy i prześladowania. Dlatego został wybrany przez Boga do głoszenia słowa, ewangelizacji. Jej symbolem są drzwi otwarte (Ap 3, 8).

Mimo znikomej mocy Kościół filadelfijski odnosił sukcesy misyjne. Jednym z nich było nawrócenie Żydów z „synagogi szatana”. W Filadelfii istniała silna gmina żydowska wrogo nastawiona do chrześcijan. Ponadto prozelici starali się łączyć Prawo Mojżeszowe z Ewangelią, narzucając tendencje judaizujące chrześcijanom nawróconym z pogaństwa. Ostatecznie padną oni na twarz przed stopami chrześcijan (por. Ap 3, 9), czyli poprzez głęboki hołd, charakterystyczny dla kultury wschodniej, uznają prymat Jezusa i Jego Kościoła. Kościół w Filadelfii, choć najmłodszy z wszystkich Kościołów Apokalipsy, był jednym z najwierniejszych i najbardziej otwartych na działalność misyjną.

W końcowej części listu Jezus zachęca do wierności i wytrwałości do końca. Kościół powinien strzec depozytu wiary, który posiada i nie powinien pozwolić odebrać sobie wieńca zwycięstwa (Ap 3, 11). Podobnie jak chrześcijanie z Filadelfii pośród tysięcy pokus umieli „zachować” słowo Boże, przestrzegając go, tak też Chrystus „zachowa” ich pod swoją opieką, jak się strzeże skarbu (G. Ravasi).

Nagrodą za wytrwałość jest bycie filarem w świątyni Boga (Ap 3, 12). Filary były naturalnym elementem architektonicznym świątyń; często nosiły inskrypcje dedykacyjne. Funkcję duchowego filara pełni każdy chrześcijanin, realizując w codzienności wymogi świętości: Podobnie jak filar w materialnej świątyni, tak niech on będzie w duchowym budowaniu mocny przez wiarę, prosty przez prawość, wzniesiony w górę poprzez intencję, wyniosły przez kontemplację i niech jednych podtrzymuje słowem pociechy, drugich modlitwą za nich, innych przykładem działania (Ryszard od św. Wiktora). W odniesieniu do świątyni Nowego Jeruzalem (por. Ap 21, 2nn), mamy tu antycypację doskonałego miasta niebieskiego, gdzie wierni będą jak kolumny nowego sanktuarium, gdzie będą trwać w komunii z Bogiem i zostaną przez Niego oraz dla Niego konsekrowani (G. Ravasi).

Chrześcijanie wierni do końca otrzymają trzy imiona: Boga, Nowego Jeruzalem i Chrystusa (Jezusa zmartwychwstałego, wywyższonego). W języku biblijnym wypisanie imienia jest znakiem władzy nad osobą, podporządkowania jej sobie i prawa do kształtowania jej osobowości. Zbawieni przez Jezusa otrzymają nową osobowość i nową relację w stosunku do Boga, Jezusa i Kościoła. Będą tworzyć rodzinę dzieci Bożych, współdziedziców i przyjaciół Jezusa oraz wspólnotę jedności i miłości w Kościele (Nowym Jeruzalem).

Pytania do refleksji:
• Czym jest dla mnie świętość? W jaki sposób realizuję ją w moim życiu?
• Czy jestem autentyczny i prawdomówny?
• Czy potrafię podejmować swoje powołanie skromnie, bez huku i rozgłosu?
• Czy jestem wierny Bogu i własnemu sumieniu?
• Jakim „filarem” jestem?
• Jak rozumiem terminy: dziecko Boga, współdziedzic i przyjaciel Jezusa, jedność Kościoła?

fot. Pixabay