“Weź krzyż swój i naśladuj mnie” – pod takim hasłem w łotewskim sanktuarium maryjnym w Agłonie odbyły się w ubiegły weekend (22-24 lutego) rekolekcje dla mężczyzn. Zorganizowała je katolicka sieć formacyjna Mężczyźni św. Józefa.
Rekolekcje miały charakter charyzmatyczny i prowadziła je ekipa ewangelizacyjna Odnowy w Duchu Świętym z Indii, kierowana przez inż. Romeo Fernando. W spotkaniu wzięło udział 145 osób z całej Łotwy. Celem rekolekcji było odkrycie przez uczestników swojej godności i odpowiedzialności wynikającej z bycia dzieckiem Bożym i mężczyzną. Dla wielu rekolektantów oznaczało to spotkanie z własną tłumioną czy zranioną emocjonalnością, która często nie może znaleźć sobie miejsca w życiu wiary. To rzutuje następnie na problemy rodzinne i osobiste. Rekolekcjom towarzyszyła zatem również modlitwa o wewnętrzne uzdrowienie.
Warto zauważyć, że Łotwa przeżywa poważny kryzys instytucji małżeństwa i rodziny. Dotyczy to także katolików, a jednym z objawów jest problem społecznej tożsamości mężczyzn i ich obecności np. w kościele. Stąd coraz więcej wysiłków duszpasterskich podejmuje się właśnie na tym polu. Oprócz Mężczyzn św. Józefa warto wspomnieć także inicjatywy rekolekcyjne i formacyjne np. Spotkań Małżeńskich czy Ekip Notre Dame. (Tadeusz Cieślak SJ, Vatican News)
Łotwa należy do Prowincji Litwy i Łotwy Towarzystwa Jezusowego, pracuje na jej terytorium 24 jezuitów, a wśród nich polski jezuita Tadeusz Cieślak SJ, który należy do Wspólnoty w Rydze, stolicy Łotwy. To jego relację czytaliśmy powyżej. Po długoletnim doświadczeniu pracy w Radiu Watykańskim, gdy trzeba było wesprzeć łotewskich jezuitów, zgłosił się na ochotnika. Razem z ojcami Janisem i Gintarasem posługuje w parafii Ave Maria. Bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Agłonie (na zdjęciu), gdzie odbywały się rekolekcje, jest największym na Łotwie sanktuarium katolickim. Miejscowi Polacy nazywają je „łotewską Częstochową”.
Z katolicyzmem identyfikuje się niewiele ponad 19% mieszkańców Łotwy, a największą grupę wśród denominacji chrześcijańskich stanowią prawosławni (ok. 43%).
Zdjęcie oraz mapa: wikipedia.