Zbierając materiały do napisania tegorocznego podsumowania roku w wykonaniu Modlitwy w drodze, natknąłem się na zeszłoroczny raport napisany przez Łukasza Sośniaka SJ. Wygłosił on w nim laudację na temat bijących rekordy statystyk, wielu dodatkowych propozycji dla naszych słuchaczy oraz poprawy jakości w social mediach. Cóż, równie dobrze mógłbym napisać „w tym roku bez zmian” i zamknąć temat. Lecz spokojnie, drogi czytelniku, nie pozbawię Cię dawki tegorocznych podsumowań oraz garści informacji na temat osiągnięć Modlitwy w drodze.
W pierwszej części zacznijmy od statystyk, które wyglądają bardzo dobrze. Każdego dnia słuchało nas średnio o 1200 osób więcej niż w roku ubiegłym. Imponująca jest także średnia tygodniowa, która przykładowo w listopadzie wyniosła ponad 143 tys. odsłuchań, co jest wzrostem o 17% względem zeszłego roku. Jednym z powodów wzrostu odsłuchań jest pojawienie się Modlitwy w drodze na nowych platformach, takich jak Spotify oraz Soundcloud. Notujemy także spory ruch w serwisie YouTube – ok. 2350 wyświetleń rozważań dziennie w listopadzie, co jest wzrostem o 683%(!) względem ubiegłego roku. Traktujemy to jako konkretne wyzwanie zaproszenie do zagospodarowania kanału Modlitwy w drodze.
Statystyki pokazują, że w większości słuchają nas kobiety, co jest podtrzymaniem zeszłorocznej tendencji. Panie stanowią 67% naszych odbiorców. Dlaczego płeć brzydka jest mniejszością? Tego nie wiemy, choć podobną tendencję możemy obserwować w naszych kościołach parafialnych – większość wiernych stanowią przedstawicielki płci pięknej. Stąd też prośba do was, drodzy słuchacze, promujcie Modlitwę w drodze! Codziennie jesteście blisko ludzi, czy to w pracy, czy podczas swoich codziennych obowiązków – wasza pomoc może ułatwić wielu ludziom trafić do nas.
Kolejną ciekawą kwestią jest wiek naszych słuchaczy. Tutaj możemy zaobserwować wyraźną różnicę względem zeszłego roku. Tym razem dominującą grupą są osoby w przedziale wiekowym między 25 a 34 rokiem życia (30%). Następną kategorię stanowią osoby pomiędzy 35 a 44 rokiem życia (20%). Trzecie miejsce należy do grupy pomiędzy 18 a 24 rokiem życia (15%). Dalej kolejno: ex aequo osoby z grup 55-64 r.ż. oraz 45-54 r.ż. po 13%, a także 65+ (9%). Jak widać, 65% naszych słuchaczy to ludzie od 18 do 44 roku życia, a więc osoby w wieku produkcyjnym – zabiegane, pracujące, ale także uczące się, studiujące, mające na głowie wiele obowiązków, co za tym idzie – niewiele wolnego czasu. Jest to dla nas powód do radości, ponieważ dowodzi to, iż trafiamy w target, do którego Modlitwa w drodze jest skierowana – ludzie będący w drodze (na uczelnię, spotkanie, do pracy, itd.)
Spokojnie, to nie koniec podsumowania. W ramach budowania napięcia podzieliliśmy je na kilka części, a pierwsza właśnie dobiegła końca. Więc stay tuned i czekajcie na dalszy rozwój wypadków.