Nowe podejście do Pedagogii Ignacjańskiej
Z początkiem lutego nauczyciele jezuickich szkół z dziewięciu krajów Europy wzięli udział w odbywającej się przez cztery dni w Irlandii konferencji na temat procesu uczenia się poprzez refrakcję jako metody zastosowania Pedagogii Ignacjańskiej w szkołach XXI wieku. Został także przygotowany podręcznik dla nauczycieli zatytułowany „Learning by Refraction” autorstwa Johnnego Go SJ i Rity Atienza.
Czym jest REFRAKCJA? Jest tym, co proponuje się uczniowi w procesie uczenia się. Tak jak woda przekształca promienie światła, tak samo ma robić uczeń z zagadnieniem, którego się uczy. Jego zadaniem nie jest jedynie poznanie treści i refleksja nad nią. Prawdziwe znaczenie uczenia się związane jest z ogarnięciem treści w celu przekształcenia jej i czynienia swoją własną. W procesie uczenia się uczeń nadaje konkretnej treści wartość w kontekście swojego własnego życia.
Organizatorem czterodniowej konferencji był Brian Flannery, Delegat ds. Szkolnictwa w Prowincji Irlandzkiej Towarzystwa Jezusowego. W zeszłym roku prowadził on także w Gdyni zajęcia dla dyrektorów i wicedyrektorów jezuickich szkół w Polsce.
Więcej na stronie Ateneo Salt Institute
Nowa aplikacja dla nauczycieli
W tym roku sieć jezuickich szkół na całym świecie otrzymała nowe narzędzie do wspólnej pracy on-line. Oprócz interaktywnej strony internetowej Educate Magis powstała aplikacja na telefon, która ułatwi kontakt między nauczycielami z całego świata i dzielenie się tym, co dzieje się w różnych szkołach należących do Światowej Jezuickiej Sieci Edukacyjnej. Zarówno strona jak i aplikacja są w języku angielskim. Więcej na jej temat można dowiedzieć się na stronie educatemagis.org
Aplikację można ściągnąć na GooglePlay
Brytyjskie szkoły jezuickie w trosce o Stworzenie
Uczniowie szkół jezuickich z Glasgow, Lancashire i Londynu spotkali się w tym tygodniu, aby podzielić się pomysłami na temat walki ze zmianami klimatu. Sadzenie drzew, ogrody warzywne, uświadamianie polityków na temat energii odnawialnej – to niektóre z działań prowadzonych już w szkołach jezuickich w całej Wielkiej Brytanii. W szkołach jest czas na debaty i dyskusje, na planowanie nowych projektów i podejmowanie inicjatyw w obronie naturalnego środowiska. Uczniowie wspólnie z nauczycielami przygotowują się do konferencji na temat zmian klimatu zaplanowanej w Glasgow w listopadzie tego roku.
Uczeń z Wimbledon College (jednej ze szkół jezuickich biorących udział w dyskusji) powiedział:
„Prowadziliśmy kampanię na rzecz zaprzestania używania w naszej szkole plastiku jednorazowego użytku i rozmawiamy z dyrektorem na temat innych inicjatyw, w które chcemy się zaangażować. Chcielibyśmy także chodzić do szkół podstawowych, aby uświadamiać najmłodszych, że mogą wiele zrobić, aby pomóc środowisku. Musimy udowodnić, że dorośli się mylą – jeśli szkoły wykażą, że wszyscy mogą się w tej sprawie połączyć, dorośli też zobaczą, że mogą”.