Przez tydzień ponad stu przedstawicieli jezuickich szkół podstawowych i średnich oraz jezuickich sieci edukacyjnych z Azji i Pacyfiku, Europy, Stanów Zjednoczonych, Azji Południowej, Ameryki Południowej oraz Afryki i Madagaskaru zebrało się w De Britto Senior High School w Yogyakarcie w Indonezji na II Seminarium JESEDU-Jogja 2024.

Na zdjęciu powyżej delegaci z Europy (JECSE) – w tym z Polski

To globalne spotkanie, które odbyło się w dniach 24-28 czerwca 2024 roku, miało na celu omówienie kluczowych aspektów jezuickiej edukacji.

W swoim przemówieniu generał jezuitów, o. Arturo Sosa SJ, podkreślił rosnącą różnorodność szkół jezuickich, zauważając, że wiele z nich działa w kontekstach niekatolickich, a nawet niechrześcijańskich. Stwierdził, że ta różnorodność zwiększa znaczenie jezuickiej edukacji, ponieważ jest ona świadectwem uniwersalnego przesłania Ewangelii. Podkreślił znaczenie dialogu międzyreligijnego, przedstawiając go jako integralny aspekt misji Kościoła.

Ojciec Generał wyraził nadzieję, że seminarium dostarczy szkołom jezuickim wskazówek do umocnienia formacji pogłębiającej wiarę w kontekście wieloreligijnym. Przypomniał znaczenie duchowości ignacjańskiej w radzeniu sobie z tymi wyzwaniami, opowiadając się za wzmocnieniem jezuickiej tożsamości, której niezbywalnym elementem jest pojednanie i sprawiedliwość.

Wystąpienie przełożonego generalnego poruszyło kluczowe wątki seminarium, a mianowicie:

  • Dzielenie się Bogiem poprzez duchowość ignacjańską,
  • Wychowanie do dialogu międzyreligijnego,
  • Kształtowanie trwałej wiary,
  • Wychowanie do wiary w szkole katolickiej o tradycji ignacjańskiej.

Seminarium kładło nacisk na formowanie zarówno uczniów, jak i pracowników, dla których edukacja jezuicka powinna być doświadczeniem, które przemienia, umacnia wiarę i pozwala wyrazić swoje pełne człowieczeństwo. Podkreślano, że szkoły jezuickie są „miejscem spotkań”, w których Boga można szukać i odnajdywać we wszystkich rzeczach.

Seminarium poruszyło również kwestię potrzeby funkcjonowania szkół jezuickich w wielokulturowych i wieloreligijnych kontekstach. Skuteczny dialog międzyreligijny wymaga silnego poczucia tożsamości katolickiej przy jednoczesnym uwzględnieniu innych doświadczeń religijnych. Dialog ten poszerza perspektywy uczniów, wzmacnia krytyczne myślenie i promuje spójność społeczną.

Szkoły jezuickie muszą rozumieć zlaicyzowane społeczeństwo i angażować się w nie, jednocześnie pielęgnując silną wiarę. Wiąże się to z zapewnieniem uczniom głębokiego doświadczenia wiary zakorzenionego w tradycji i duchowości ignacjańskiej.

Seminarium podkreśliło potrzebę, aby nauczyciele i szkolni duszpasterze byli dobrze przygotowani do wspierania uczniów w ich duchowej podróży.

Wreszcie, zadaniem szkół jezuickich jest głoszenie Ewangelii pośród współczesnych wyzwań. Dlatego zachęcano szkoły podczas seminarium, by dostosowywały metody ignacjańskie do konkretnego kontekstu, ułatwiając spotkania z Jezusem Chrystusem poprzez modlitwę, służbę i wspólnotę.

Uczestnicy seminarium, podczas dyskusji i duchowych rozmów, koncentrowali się na sposobach zintegrowania duchowości ignacjańskiej z praktykami edukacyjnymi i osobistą wiarą.

Spotkanie zakończyło się sformułowaniem wizji szkół jezuickich, które prowadzą uczniów do odkrywania i pogłębiania wiary poprzez spotkanie z Bogiem, z Jezusem Chrystusem. Deklaracja ta podkreśla również znaczenie duchowości ignacjańskiej oraz dialogu z innymi religiami i świeckimi poglądami, a także kontekstualną adaptację do lokalnych kultur.

Źródło: Jesuit Conference of Asia Pacific