Od 28 marca trwa w Loyoli, w Hiszpanii, Kongres „Sprawiedliwość i Ekologia”. Pierwszego dnia uczestnicy Kongresu, jezuici i świeccy, wysłuchali przesłania generała jezuitów, o. Arturo Sosy SJ, który zachęcił do twórczego poszukiwania bardziej skutecznych sposobów realizacji misji jezuitów wyrażonej w ostatnich latach w Uniwersalnych Preferencjach Apostolskich Towarzystwa Jezusowego.
Pierwszym tematem była wojna w Ukrainie wyniszczająca Europę i skazująca miliony ludzi na cierpienie oraz ucieczkę w poszukiwaniu bezpiecznego miejsca do życia. Zastanawiano się nad kształtem apostolatu społecznego w Europie, rozmawiano o Jezuickiej Służbie Uchodźcom (JRS).
Nie chodzi tylko o to, by działać, pomagać, ale o to, by być w tym wszystkim świadkiem Bożej miłości w towarzyszeniu uchodźcom — mówiła Katrine Camilleri, dyrektorka JRS Malta.
Podjęto także zagadnienie rozeznawania w czasie po pandemii oraz nawrócenia ekologicznego. Nawrócenie ekologiczne, o którym mówi papież Franciszek, to przemiana serc i umysłów ku większej miłości do Boga, siebie nawzajem i stworzenia. Jest to proces mający na celu uzdrowienie i odnowienie naszego wspólnego domu. A zaczyna się on od uświadomienia sobie, że „musimy przeanalizować nasze życie i poznać, jak zaszkodziliśmy Bożemu stworzeniu naszymi działaniami i niezdolnością do działania” (Laudato si, 218).
Kruchość systemów światowych w obliczu pandemii pokazała, że nie wszystko można rozwiązać przy pomocy wolności rynku i że oprócz przywrócenia zdrowej polityki, która nie podlega dyktatowi finansowemu, „musimy na nowo postawić w centrum godność ludzką i na tym filarze należy budować alternatywne struktury społeczne, których potrzebujemy” (Fratelli tutti, 142).
Wczoraj o. Gaël Giraud SJ, z Uniwersytetu Georgtown, przedstawił w swoim wykładzie szkody, jakie ponosi świat w związku z załamaniem klimatu i jakich szkód możemy się jeszcze spodziewać, jeśli nie zaczniemy działać systemowo, skupiając się na reformach gospodarczych i na naszych indywidualnych wyborach i postawach.
Tematem łączącym wykłady i dyskusje drugiego dnia Kongresu było „nakreślenie kontekstu społecznego, w jakim żyjemy”. Wypowiadali się także jezuiccy wolontariusze z różnych krajów oraz był czas na rozmowy w małych grupach.