Media dla Kościoła są wielkim darem Bożym – przekonywał o. Krzysztof Ołdakowski SJ podczas spotkania z cyklu „Duchowa sofa” w Duszpasterstwie Akademickim Xaverianum w Opolu. Kierownik Redakcji Programów Katolickich Polskiego Radia przypominał, że media pozwalają doświadczyć tego, co można nazwać „stereofonicznym poznaniem Pana Boga”.
„Nie tylko przez struktury logiczne, odwołujące się do naszego rozumu, ale poprzez nasze zmysły, uczucia, wyobraźnię. To dzięki mediom w Kościele odkryto wielkie bogactwo kolorów, ruchu, tańca i to wszystko przeniknęło w codzienne życie wspólnoty wierzących” – mówił o. Ołdakowski, który był gościem kolejnej edycji „Duchowej sofy”, cyklu spotkań organizowanego w Duszpasterstwie Akademickim Xaverianum w Opolu.
„Czym byłby wielki jubileusz roku 2000, gdyby nie media? Pozostałby jakimś wydarzeniem zamkniętym w przestrzeni Kościoła. Tymczasem dzięki mediom mamy do tego wszystkiego dostęp. Tak jak Światowe Dni Młodzieży i inne ważne wydarzenia” – mówił jezuita, podkreślając, że dzięki mediom odbiorcy mogą współuczestniczyć w wydarzeniach, które odbywają się daleko od nich.
Wielką zaletą środków społecznego przekazu, zdaniem duszpasterza, jest uruchamianie łańcucha solidarności i spieszenie z pomocą potrzebującym, a także kontrola władzy i instytucji. Media promują bowiem zarówno poszczególnych potrzebujących, jak i fundacje, które wspierają ludzi w potrzebie.
Zakonnik przyznał, że Kościołowi nie jest zawsze po drodze z mediami, ponieważ media interesują się głownie faktami i wydarzeniami, a Kościół także wartościami. „Zauważyłem, że ludzie w mediach bardzo często projektują swoje wizje świata. Jeśli czegoś nie czują albo nie rozumieją, to znaczy, że to nie istnieje. Niewidzialne i duchowe jest ignorowane, a to co zjawiskowe i sensacyjne znajduje swoje odbicie” – ubolewał.
Ponadto, rozwinięcie myśli, opowiedzenie o jakiś wartościach, ideałach wymaga czasu. Natomiast fakty przekazuje się w skrótowej formie, aby przyciągnąć skupienie odbiorcy.
„Media interesują się własnym podwórkiem, sprawami lokalnymi. Tymczasem Kościół zajmuje się tematami uniwersalnymi, które dotyczą wszystkich. Dziś media mniej zajmują się opisywaniem świata, żeby w zrozumiały sposób przybliżyć go ludziom, a bardziej skupiają się na osobliwościach, na podglądaniu życia, najczęściej celebrytów, potem kreując ich na pozorne autorytety” – stwierdził prelegent.
Redaktor powiedział również, że media często skupiają się na konfliktach, walce i starciu przeciwieństw, podczas gdy „przesłanie Kościoła promuje harmonię i pokój, zgodę i porozumienie, dialog i współdziałanie”.
Kościół, który jest hierarchiczny, ocenia rzeczywistość odnosząc ją do Pisma Świętego, nauczania Magisterium i Tradycji. Natomiast medialnym kryterium jest bardzo często ocena większości, wskaźniki oglądalności czy słuchalności. „Istnieje proces demoralizowania gustów publiczności, bowiem ludzie wybierają z oferty narzuconej i tak naprawdę trudno jest zweryfikować czego chcą, a czego nie chcą” – podkreślił.
O. Krzysztof Ołdakowski urodził się w 1960 r. w Warszawie. Wstąpił do Towarzystwa Jezusowego w 1980 r. w Kaliszu. Święcenia kapłańskie przyjął w 1987 r. w Warszawie. Był pierwszym redaktorem naczelnym Redakcji Programów Katolickich w Polskim Radiu. Później przez kilka lat kierował Redakcją Programów Katolickich w Telewizji Polskiej i znów powrócił do kierowania Redakcją Programów Katolickich Polskiego Radia.