W dniach 7-18 sierpnia w Campion Hall na Uniwersytecie Oksfordzkim odbył się dwutygodniowy kurs, którego głównym tematem było przywództwo i rozeznawanie duchowe w służbie Kościołowi. Kurs powstał w ramach Discerning Leadership Program i zgromadził dziewięciu jezuitów z siedmiu prowincji. Na spotkaniu byli też obecni jezuici z Polski, Roman Groszewski oraz Wojciech Morański.
Discerning Leadership Program jest odpowiedzią na zaproszenie papieża Franciszka, skierowane do jezuitów, by dzielili się darem rozeznawania z Kościołem, który „potrzebuje dziś wzrostu w zdolności duchowego rozeznawania”. Program łączył nowoczesną teorię przywództwa z etyką, psychologią ze współczesną misją Towarzystwa Jezusowego. Kurs prowadzili David McCallum SJ, autorytet w dziedzinie przywództwa, oraz Roger Dawson SJ, psycholog kliniczny. Wśród innych prelegentów znaleźli się Nicholas Austin SJ, specjalista w dziedzinie etyki cnót, John Dardis SJ, doradca Ojca Generała ds. rozeznawania i planowania apostolskiego, Austin Ivereigh, dziennikarz bliski papieżowi Franciszkowi oraz Deirdre Rowe, doświadczona menedżer i kierownik duchowy.
Program rozpoczął się od skupienia się na tym, co oznacza bycie liderem w dzisiejszym zmieniającym się świecie oraz do jakich cnót może aspirować każdy przywódca. Ważnym wnioskiem z tego pierwszego etapu spotkania było to, że cechą charakterystyczną rozeznawania przywództwa jest pokora oparta na głębokiej znajomości Boga, zarówno w modlitwie, jak i w działaniu oraz wielkoduszność.
Drugi tydzień programu poświęcony był praktyce przywództwa. W centrum dyskusji stał najnowszy dokument Ojca Generała Arturo Sosy SJ De Statu Societatis Iesu, który określa globalne wyzwania stojące dziś przed Towarzystwem Jezusowym. W dokumencie tym Ojciec Generał proponuje, aby jednym z kluczowych celów przywództwa było tworzenie zespołów apostolskich, które są „żywymi wspólnotami rozeznania”. Podkreślił, że „zaufanie i przejrzystość” są dwoma niezbędnymi warunkami wspólnotowego rozeznania, od którego zależy lokalne przywództwo i planowanie prowincji.
Model przywództwa papieża Franciszka oraz jego wezwanie, aby Kościół „wyszedł z siebie” w celu ewangelizacji naszego świata, stanowił odpowiednie zakończenie kursu.
Za: o. Philip Harrison SJ, Discerning leadership in Oxford