W dniach od 6 do 8 czerwca 2025 roku w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie (UIK) odbędą się XI Polskie Dni Montessori. Tematem tej międzynarodowej pedagogicznej konferencji jest „Inkluzja versus ekskluzja. Przykład pedagogiki Marii Montessori”. Podczas tego wydarzenia będziemy świętować jubileusz 30-lecia Przedszkola Integracyjnego Montessori w Krakowie. W konferencji weźmie udział prawie 350 osób, w tym wykładowcy z Niemiec i Norwegii.
W czasie konferencji odbędą się wykłady, sesje warsztatowe oraz dyskusje panelowe. Zaplanowany jest także spacer po Krakowie. Obrady wzbogacone będą występem dzieci z Przedszkola Integracyjnego Montessori oraz studentów UIK.
Polskie Dni Montessori odbywają się w murach UIK po raz drugi. Pierwsze odbyło w dniach od 20 do 22 lutego 2015 roku, wówczas jeszcze na Wydziale Pedagogicznym Akademii Ignatianum w Krakowie, a tematem było „Wychowanie dla pokoju!”
Podczas każdego wydarzenia zgłębiamy myśl pedagogiczną Marii Montessori (1870-1952), która od roku 1989 ponownie zagościła w polskich placówkach edukacyjnych. Początkowo w przedszkolach (w Łodzi, Warszawie, Lublinie i Krakowie) a następnie w żłobkach i szkołach. Obecnie takich placówek jest bardzo wiele w całej Polsce.
Pierwsze przedszkole w Krakowie na ul. Prochowej oparte na metodzie Montessori powstało dzięki nawiązaniu w 1978 roku współpracy dr Marii Drewniak z niemieckim pediatrą profesorem Theodorem Hellbruegge, który w roku akademickim 1994/1995 wygłosił wykład dla studentów na Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego w Krakowie (obecnie UIK) na temat pedagogiki leczniczej opartej na metodzie Montessori. Zmieniająca się w Polsce sytuacja polityczna pozwalała w tym czasie na otwieranie niepublicznych placówek i wprowadzania alternatywnych metod do pracy z dziećmi. Powstające wtedy przedszkole Integracyjne Przedszkole Montessori, którego dyrektorem był dr Zbigniew Szklarski zatrudniło początkowo Elżbietę Zabiegaj (która od lat pełni funkcję dyrektora) oraz absolwentkę Wydziału Filozoficzno-Pedagogicznego Ignatianum – Barbarę Surmę (obecnie nauczyciel akademicki). Początki były trudne, ale przyniosły efekty. Pedagogika Montessori zakorzeniła się już na stałe w Polsce.
W tym roku rozważamy zapisane przez M. Montessori słowa w „Umyśle dziecka” (2021, s. 162):
„Chcemy wspierać samodzielny rozwój człowieka w przeznaczonym na ten cel czasie i dać mu możliwość podźwignięcia się ku wyższemu dobru. Społeczeństwo zbudowało mury i bariery. Nowa edukacja musi je zburzyć i odsłonić bezkresny horyzont”.
Pochylimy się między innymi nad zagadnieniem INKLUZJI rozumianym jako proces, który polega na usuwaniu przeszkód ograniczających lub uniemożliwiających obecność, uczestnictwo i osiągnięcie sukcesu oraz dobrostanu w odniesieniu do myśli pedagogicznej Montessori.
Podczas każdych Polskich Dni Montessori wszyscy Uczestnicy i Uczestniczki wyjeżdżają pełni nowych inspiracji i pełni pasji wracają do pełnienia swojej służby na rzecz edukacji dzieci.
Organizatorami Polskich Dni Montessori są: Polskie Stowarzyszenie Montessori oraz Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie. Partnerami tego wydarzenia są Urząd Miasta Krakowa, Przedszkole Integracyjne Montessori w Krakowie oraz Topic Montessori z Łodzi.
Patronat honorowy nad konferencją objął: Wojewoda Małopolski Krzysztof Jan Klęczar, Marszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka oraz JM Rektor Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie dr hab. Tomasz Homa SJ, prof. UIK.
Patronami medialnymi są: Wydawnictwo Palatum, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie, Oficyna Wydawnicza Impuls, DEON.pl, jezuici.pl oraz Stacja 4.
Więcej na temat wydarzenia pod adresem: https://www.polskie-dni-montessori.edu.pl/