W pierwszych stuleciach jezuickiej edukacji hasło o. Juana Bonifacio SJ uchwyciło ducha ożywiającego entuzjazm jezuitów dla edukacji: Puerilis institutio est renovatio mundi (Edukacja młodzieży jest odnową świata). Jezuici byli przekonani, że celem edukacji jest kształtowanie ludzi o prawym charakterze, którzy mogliby niestrudzenie pracować dla wspólnego dobra społeczeństwa widząc w tym służbę Bogu. Jezuici serdecznie przyjęli ideę edukacji jako sposobu na przekształcenie jednostek i społeczeństw. Później Ratio Studiorum z 1599 r. wprowadziło porządek i jednolitość w szkołach jezuickich, proponując wspólny program nauczania. Szkoły te odegrały ważną rolę w kształtowaniu edukacji na świecie, zwłaszcza na terytoriach katolickich, oferując w wielu przypadkach jedyne dostępne możliwości edukacyjne. Po rewolucji francuskiej edukacja stała się priorytetem dla społeczeństw obywatelskich i często była postrzegana jako usługa publiczna w rękach państwa.

Dziś edukacja nadal jest międzynarodowym priorytetem. Czwartym Celem Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych jest „Zapewnić wszystkim edukację włączającą na wysokim poziomie i promować uczenie się przez całe życie „. W 2021 roku UNESCO również podkreśliło znaczenie edukacji dla sprostania wyzwaniom, przed którymi stoimy jako ludzkość. Organizacja wezwała do zawarcia Nowego Paktu Społecznego na rzecz Edukacji, aby „na nowo wyobrazić sobie naszą wspólną przyszłość” jako ludzkość. Podobnie papież Franciszek zaprosił światowych przywódców do stworzenia Nowego Globalnego Paktu na rzecz Edukacji, aby odpowiedzieć na epokowe zmiany, których doświadczamy jako ludzkość w związku z takimi wyzwaniami, jak zmiany klimatyczne, sprawiedliwość społeczna, równość płci, rozwój technologiczny i formacja wiary.

Generał Towarzystwa Jezusowego o. Arturo Sosa wezwał jezuickie sieci edukacyjne do uważności na te zmiany: „Nasze instytucje muszą być świadome zmian antropologicznych i kulturowych, których doświadczamy, i muszą wiedzieć, jak kształcić i szkolić w nowy sposób dla innej przyszłości” (JESEDU, Rio de Janeiro 2017). Ponowne tworzenie, ponowne wyobrażanie sobie, ponowne wymyślanie jest konieczne, aby kontynuować naszą żywą tradycję i upewnić się, że edukacja, którą oferujemy nowym pokoleniom, jest dziś tak samo istotna, jak była dla wielu poprzednich pokoleń.

Nasz apostolat edukacyjny odpowiada na wyzwania z coraz większą kreatywnością i wigorem. Nowe modele, szczególnie docierające do najbiedniejszych w naszych społeczeństwach, takie jak Fe y Alegria, Cristo Rey, Nativity, SAFA i inne, umożliwiają milionom ludzi doświadczenie wysokiej jakości edukacji, którą papież Franciszek i UNESCO życzą dla świata. Nasze szkoły wykorzystują technologię i nowe osiągnięcia w pedagogice, aby służyć naszemu celowi, jakim jest kształcenie osób dla innych i z innymi w ramach ewangelicznych. Powszechne Preferencje Apostolskie i Globalne Identyfikatory dokumentu Żywa Tradycja kierowały naszymi szkołami, gdy rozeznawały, jak oferować wysokiej jakości edukację na miarę naszych czasów. Oznaczało to również zaangażowanie się w inne sieci katolickie, edukacyjne i społeczne, aby dzielić się praktykami, marzyć o przyszłości i znajdować nowe ścieżki. Edukacja jezuicka nadal, podobnie jak edukacja w ogóle, jest dziełem w toku.

Jak oświadczyli delegaci ds. edukacji w 2017 r. w Rio de Janeiro: „Jesteśmy wezwani do autentycznego rozeznania w ciągłości z naszym duchowym dziedzictwem, aby twórczo odpowiedzieć na wyzwania naszego świata i nowych pokoleń uczęszczających do naszych szkół. Jesteśmy świadomi, że nasza tradycja wzywa nas do zaangażowania się w ciągłą rozmowę o lepszych sposobach służenia naszej dzisiejszej misji, która musi znaleźć odzwierciedlenie w odnowie i innowacji w naszych szkołach i modelach pedagogicznych. Wszystko to musi prowadzić nasze szkoły do wykorzystania ignacjańskiej wyobraźni do proponowania i wdrażania lepszych praktyk edukacyjnych, które mogą naprawdę ucieleśniać ludzką doskonałość naszej edukacji i przekształcać naszych uczniów, nasze społeczeństwa i nas samych”.

José A. Mesa SJ, sekretarz ds. szkolnictwa średniego i pomaturalnego

 

Źródło: Jesuit education: a living tradition today