W piątek, 13 października, w kościele jezuitów w Poznaniu, rozbrzmiał śpiew templariuszy. Wieczorem odbył się koncert z muzyką zaczerpniętą z manuskryptu Bazyliki Grobu Pańskiego w Jerozolimie (XII w.). Wykonali ją „Ensemble Organum”, pod dyrekcją Marcela Pérèsa. Atmosfera absolutnej ciszy i skupienia w czasie nieomal dwugodzinnego występu przekształciła przestrzeń chrześcijańskiej świątyni w istny przedsionek nieba.

Obecni byli przedstawiciele działającego ponownie w Polsce od 2004 r. zakonu templariuszy.

Wydarzenie wpisuje się w festiwal muzyczny „Poznań Katharsis” i nawiązuje do początków państwa polskiego oraz najstarszych tradycji kulturowych Poznania.

Jak deklarują inicjatorzy festiwalu, katharsis (gr. oczyszczenie) pojmują w rozumieniu starożytnym jako uszlachetnienie przez sztukę, przywrócenie ładu w emocjonalnym i rozumowym odczytywaniu świata. Katharsis to także wczesnochrześcijańska nazwa chrztu.

Chrzest Polski w roku 966 (materialnie symbolizowany przez poznańską katedrę) to duchowe źródło polskiej tożsamości kulturowej. Przez Chrzest weszliśmy w krąg cywilizacji zachodnioeuropejskiej, zbudowanej na fundamencie chrześcijaństwa i kultury antycznej. Dzięki połączeniu miejsca, czasu i muzyki wszystkie te wątki splatają się podczas „Poznań Katharsis Festival”.

Kolejne festiwalowe wydarzenie, jakie odbędzie się u poznańskich jezuitów, w Galerii u Jezuitów, to niedzielny koncert (15 października) zatytułowany „MODULATIONES clavisimbalum, lutnia i muzyka instrumentalna XIV – XV wieku” w wykonaniu Peppe Frana & Federica Bianchi (Włochy). Polecamy,

Fot. Michał Gutkowski SJ